Backlog Bandit,  GaGa Says,  Games

Insert 4 Coins 2 Furious

Så er det blevet tid til The Royal Rumble… Digital Warfare… The Final Fight… The War to End All Wars… eller hvis det skal beskrives med lidt mindre prætentiøse ord, så er det blevet tid til min konklusion om den digitale markedsplads.
Hvem står tilbage som vinderen, Sony eller Microsoft, og hvem er bedst rustet til fremtiden?

1. Runde: Pris.
Opfattet af mange som et kontroversielt emne og grunden til horder af fanboys uendelige klagen på alverdens fora på nettet.
Da dette marked åbnede, var priserne mindre men det var spillene også og spilfirmaerne var usikre på om der overhovedet var et forbrugergrundlag for servicen.
I takt med størrelsen (og for det meste også kvaliteten, forventningerne og produktionsomkostningerne) på spillene steg, er det kun logisk at prisen fulgte med.
At tude over et prisskilt på 10-15 dollars (eller priser mellem 50 og 100 kroner her i Danmark) er håbløst og idéen om helt at undlade at købe et godt spil bare fordi det har den lidt højere prissats er tåbeligt når man tænker på hvor mange af selvsamme mennesker der glædeligt går ud og giver fuld pris i butikkerne for dårligere spil.

Når alt kommer til alt er det nøjagtigt det samme som salgsspil i butikkerne, der er nogle spil der er pengene værd mens andre ikke er, spil der er åbenlyst optrækkeri hvor andre kan betegnes som et røverkøb.
At eksempelvis GTA IV og Night at the Museum 2 udgives til samme pris betyder jo langtfra at de er lige meget værd og sådan er det også online.

Der er som sådan ikke noget galt med prislejet, det er mere et spørgsmål om at de forskellige spilfirmaer skal være bedre til at vurdere deres lortespil og prissætte derefter. (¤ f.eks. var de underholdningsforladte 40 minutter det tog at gennemføre nyudgivelsen af Turtles in Time meget dårlig værdi for de 72 kr. man smed efter det.)
Vinder: Ingen, det må stå som uafgjort.

2. Runde: Kvalitet.
Som nævnt ovenfor er kvaliteten meget svingende hos begge ”købmænd” men nødvendigvis ikke mere end andre steder, om det er spil, film, musik osv. man taler om vil det på ingen måde være rent godt eller rent skidt.
For hvert Geometry Wars vil der altid være et Rocky & Bullwinkle (¤ Jeg ville ikke have noget imod at brænde op i helvede i al evighed hvis det betød at folkene bag det spil tilbragte resten af deres dage på deres blødende knæ, tiggende, for at få råd til at refundere de penge man, i et øjeblik af sindssyge, købte spillet for.)
Heldigvis er der nok kvalitet begge steder til at man godt kan holde ud at rode igennem alt skraldet (¤ og ja det var en reference til Trash Panic på PSN).
Vinder: Uafgjort.

3. Runde: Kreativitet.
I jagten på kvalitet er kreativitet en god følgesvend, det er sikkert at man når målet men i det mindste er rejsen interessant.
PSN er langt foran på denne front, for selvom der er mange opfindsomme spil på XBLA er det intet imod den ufortyndede dose ”mindfuck” der bliver lagt op på visse torsdage.
Spil som The Last Guy, Nobi Nobi Boy, Trash Panic og Linger in Shadows slår PSN fast som en højborg for alternative og innovative produkter, at det ikke altid er lige godt er blot en mindre detalje.
Jeg vil hellere prøve noget nyt i stedet for at få variationer af det samme hele tiden og hvis der ikke var lidt kreativitet i branchen, ville alle firmaer hedde Activision.
Vinder: Playstation Network.

4. Runde: Udvalg.
Der er meget at vælge imellem hos begge parter, men med en lille kant til fordel for XBLA der har været længere kørende.
Det er dog ikke kun eksistens-tiden der står i Microsofts favør, spredningen og blandingen af spiltyper er yderst fordelagtig.
Det burde være muligt at finde mere end en god håndfuld spil der falder i ens smag ligegyldigt hvem man er.
Vinder: Xbox Live Arcade.

5. Runde: Release & Information.
Information er et af de største problemer hos begge parter, ingen af dem er specielt gode til at informere om hvad der kommer og hvornår, men de har i det mindste fundet en dag hvor der for det meste bliver lagt nye spil op (Onsdag på Xbox og torsdag på Playstation).
Microsoft er blevet lidt bedre til det og de fleste spil bliver annonceret om søndagen og udkommer onsdagen efter, hvorimod hos Sony er det sjældent at man får noget at vide før man lukker op for butikken om torsdag og ser hvad der er kommet.
En ting jeg finder irriterende er Sonys regioninddeling af deres butik og der er ingen garanti for, at fordi et produkt ligger på den amerikanske butik, at det kommer op de andre steder den samme uge, samme måned eller for den sags skyld samme halvår.

Det er under alle omstændigheder for løst på alle punkter og man kan kun håbe at de begge bliver bedre til det i fremtiden.
Vinder: Uafgjort.

6. Runde: Design og Brugervenlighed.
Microsofts valg om at introducere et pointsystem, hvor man køber points og derefter bruger disse points på markedspladsen, gør handelen på XBLA mere kompliceret end det behøver at være.
Ud fra et forretningsmæssigt synspunkt kan jeg godt forstå hvad det er de gerne vil opnå.
Idéen i at points bliver solgt i pakker af 500, 1000, 2000 og 5000 mens spil er prissat efter modellen 400, 800, 1200 og 1600 gør at man konstant har småbeløb stående og man kunne jo derefter blive fristet til at købe andre ting.
Pointsvalutaen virker også vildledende på samme måde som man ser i tilbudsaviser, hvor en vare f.eks. står til 199,95 i stedet for 200,- det ser bare billigere ud, og når man ser 800p. tænker man nødvendigvis ikke 72kr. med det samme.
Det er ikke særligt brugervenligt og ofte ganske irriterende men det åbner samtidig op for at man kan købe billige points på nettet og spare penge på den måde.

Harddisken bliver mere og mere proppet i takt med at man henter flere spil og disse samtidig bliver større, men det er der heldigvis taget højde for fra begge parter.
På Xbox’en kan man frit hente ting igen når man først har købt det, hvilket rart nok giver én friheden til at slette spil hvis man kommer i pladsproblemer vel at mærke med den sikkerhed det giver at man ved at man bare kan hentes igen når man får brug for det.
Playstation har næsten samme mulighed, der er dog sat en grænse på 5 downloads.
Denne begrænsning er umiddelbart ikke noget der vil berøre den almene forbruger men i visse tilfælde kan det godt gå hen og blive et problem.
Hvis maskinen går i stykker, man skifter harddisken, man flytter rundt eller kommer i pladsproblemer kan dette loft måske komme i vejen.

Designmæssigt fungere begge butikker næsten upåklageligt og de er også blevet ret gode til at promovere nyt materiale.
Det er lidt værre hvis man vil finde ældre ting som godt kan gå hen og forsvinde i et hav af menuer, det er dog aldrig værre end man nok skal finde det hvis man giver sig lidt tid.
Desværre er der efter min mening for meget reklame materiale begge steder og ingen af dem gør specielt meget ud af tilbud som ellers ville være en måde at tjene ekstra på.
Men man kan jo håbe at de lærer noget fra Steam på Pc’en og lege lidt mere rundt med priserne.
Vinder: Uafgjort.

Ja, jeg ved godt at det er lidt fesent at lade det ende uafgjort men det er bare nogle rigtig gode digitale markedspladser de har startet.
Hver især med både plusser og minusser.
Det er startet fornemt og det ser ud til kun at blive bedre i fremtiden.
Men hvis jeg skal tildele sejren til en af dem (¤ og det skal jeg, jeg har jo lige sagt at uafgjort er fesent!) så må jeg indrømme at jeg personligt bedst kan lide PSN da den til stadighed bliver ved med at overraske og i en så forsigtig branche er det sku’ forfriskende.

Creator of gagathemovies.dk , writer, lover & hater of movies, games and television...and by the way, this bio is broken!

Got Something to Say?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.