GaGa Says

DECXII: Touching My Joystick Made Me Cry

Bag låge nummer 12 i julekalenderen laver jeg dumme penis-jokes, inden jeg snakker om alvorlige sygdomme, dybe følelser og små børn… I’m a sick guy.

Jeg omtalte Journey tidligere i denne julekalender og lige som det spil, så gjorde Brothers: A Tale of Two Brothers også dybt indtryk på mig, på et plan som intet andet medie kunne. Brothers fortælling om familie, tab og broderskab var en følelsesmæssig oprivende rejse igennem, hvad der på overfladen ligner en simpel puzzler. Der ligger meget under det simple, men smukke ydre og hjernen bliver sat på prøve med controls som passer perfekt til spillet, men samtidigt er yderst atypiske for spilindustrien.

Spillet blev tidligere i år genudgivet på Playstation 4 og Xbox One med skarpere grafik, hvis man ikke har taget rejsen før, så syntes jeg at man unde sig det her i julen, hvor familie er i højsæde.

Som en lille sidenote, så fandt jeg fornylig ud af at spillet er instrueret af Josef Fares, altså den svenske filminstruktør som stod bag Jalla! Jalla! og Kopps.


GAME REVIEW: BROTHERS: A TALE OF TWO SONS

Co-op er blevet større og større i løbet af denne generation, i en sådan grad at det bliver forceret ind i spil, hvor det overhovedet ikke passer ind (i.e. Dead Space 3). Idéen om at arbejde sammen med en ven i et forsøg på at overvinde et spils prøvelser, er fremragende og det har givet mange gode oplevelser gennem årene, men det er ikke den eneste måde hvorved et spil kan udnytte sammenarbejdes styrker. Brothers: A Tale of Two Sons piller ved konventionerne og tager en helt frisk tilgangsvinkel til idéen. I Brothers præsenterer det svenske spilstudie, Starbreeze (The Darkness, Riddick, Syndicate), ægteskabet mellem spilbar co-op, følelsesmæssig co-op og mental co-op.

På overfladen ligner Brothers måske et helt traditionelt eventyr, om to brødre som desperat søger medicin for at helbrede deres dødsyge far og det er det sådan set også… på overfladen. Historier om kampen mod hårde odds, er mange og kendte, men den er forbandet velfortalt her. Det er et personligt, gribende og følelsesladet eventyr, imponerende fortalt uden brugen af et eneste ord.

Samtidig er historien og gameplayet forbundet på interessante og effektive måder. Det er vigtigt for de to brødre at arbejde sammen, i forsøget på at overvinde den lange rejses mange prøvelser, men i modsætning af normale spiltraditioner, så styrer man begge brødre selv. Man kan ikke hidkalde en vens hjælp eller gå online efter assistance, man er på egen hånd… eller hænder i dette tilfælde. Venstre hånd (left stick, left bumper og left trigger) styrer den ældste broder, mens højre hånd styrer den yngste broder, samtidig. De har forskellige styrker og evner, og der kræves ofte vidt forskellige handlinger på samme tid. I starten er det forvirrende og svært, det kræver tilvænning og ens to hjernehalvdele er ikke vant til at arbejde sammen på denne måde, men i den sidste ende er gevindsten stor. Jeg havde aldrig troet, at jeg kunne blive bevæget til randen af tårer, alene ved hjælp af en bevægelse på en controller, men ikke desto mindre lykkedes dette for Starbreeze og Brothers.

Brothers: A Tale of Two Sons ligger i samme liga som Journey og Limbo, smukke og bevægende oplevelser som ikke kunne lade sig gøre i noget andet medie. Det er spil som udnytter og udfordrer mediet, spil som på kreativ vis vender og drejer ens forventning og opfattelse af hvad et computerspil er. Det er innovative mesterværker som Journey, Limbo og nu Brothers der er en af de primære grunde til, at jeg stadig har en stor kærlighed til det interaktive medie. Jeg kan ikke gøre meget end at give spillet den varmeste anbefaling og opfordre alle til at spille det, men det vil jeg så også gerne understreje og gentage, hvis det skulle være.

Udgiver: 505 Games  Studie: Starbreeze Studios  Format: Playstation 4, Xbox One, PC, Xbox 360, PS3  Antal Spillere: 1 (single-player co-op)  Cirka Spilletid: 6-7 timer

Creator of gagathemovies.dk , writer, lover & hater of movies, games and television...and by the way, this bio is broken!

Got Something to Say?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.