MMX: Best Script
Runners up: Christopher Nolan (Inception), Paul King (Bunny & The Bull), Christopher Smith (Triangle) og Laeta Kalogridis (Shutter Island)
Uden et manuskript har man ingen film, selv om det føles som om at mange forsøger alligevel, men her er fem af de bedste manuskripter fra 2010.
Christopher Nolan gav filmverdenen en af de mest sjældne ting, den intelligente science fiction film. En stor del af æren for det ligger i hans kreative og gennemtænkte manuskript, der formåede på fornem vis at fortælle en kompleks historie uden på noget tidspunkt at tale ned til publikum. Paul King debuterede sammen med holdet bag tv-serien The Mighty Boosh med den forfriskende morsomme komedie Bunny & The Bull. King leverede også manuskriptet, der var fyldt med originale idéer og skøre jokes. Man kan ikke komme meget ind på hvad Christopher Smiths manuskript til Triangle handler om eller hvordan det fungerer uden at der er stor fare for spoilers. Jeg kan dog sige at det er genialt skruet sammen. Laeta Kalogridis byggede med Shutter Island et smart thriller manuskript op med Dennis Lehanes bog som et solidt grundlag. Der var lag på lag af spænding og mystik.
Der er et fåtal af manuskriptforfattere som igen og igen udviser en mesterlig kontrol over den cinematiske dialog, filmverdenens ordsmede om man vil. Folk som Shane Black, Quentin Tarantino og David Mamet. I spidsen af denne eksklusive klub sidder Aaron Sorkin. Hans intelligente og skarpe ord har været rygraden i de fremragende tv-serier The West Wing, Sports Night og Studio 60 on the Sunset Strip plus filmene A Few Good Men, The American President og Charlie Wilson’s War. Hans rapkæftede manuskript forvandlede hver eneste samtale i The Social Network til en intens og spændende scene. Det var en sjælden fryd for ørene.