Game Review,  Games

Review | The Mummy Demastered

Gennem tiderne er det blevet normen, at spilversioner af populære film, ikke er meget mere end et hurtigt cash-grab og yderst sjældent lever op til kildematerialet. Men hvad med spilversioner af upopulære film?

Det er yderst sjældent at spillet til filmen er bedre end selve filmen. De eneste som jeg kan komme i tanke om i skrivende stund er X-Men Origins: Wolverine, The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay og det der Batman Returns spil til Sega Mega Drive. Nu kan WayForward’s The Mummy Demastered tilføjes til den samling.

Nogle spil har det selvfølgelig lidt nemmere, hvis den film som udgør basen er mere eller mindre elendig. Nu hader jeg ikke X-Men Origins: Wolverine så meget som andre gør, det var dog ikke svært for spillet at have en objektiv kvalitetsfordel, men det er en heltt anden snak med The Mummy. Ikke nok med at filmen knækkede Tom Cruises uendelige stime af underholdende blockbusters, det var også så slemt at Universal aflivede deres planlagte Universal Monsters/ Dark Universe allerede inden det var kommet igang, men i princippet skulle spillet bare virke for at have en fordel over filmen.

Med så lave succeskrav kunne WayForward have sovet indtil udgivelsesdagen og stadig kommet ud på toppen, men heldigvis havde de meget større planer med projektet. WayForward har leveret kvalitet retro-inspirerede spil så som Shantae, DuckTales: Remastered, Double Dragon Neon, Alien: Infestation og A Boy and His Blob. Det har altid været tydeligt at de har kærlig og respekt for de gamle 8bit og 16bit dage, og The Mummy Demastered fortsætter den tradition.

The Mummy Demastered er en god gammeldags Metroidvania med alt hvad det indebærer, plus et par moderne tiltag for godt og ondt. Den klassiske Metroid og Castlevania blanding af udforskning af et stort detaljeret kort, den tilfredsstillende opgradering af ens karakter og kæmpemæssige, udfordrende bosser har altid været en personlig favorit og The Mummy Demastered er en ganske god en af slagsen.

De få moderne elementer som WayForward har tilføjet formularen, er muligvis det som holder spillet tilbage fra at være fantastisk, da de ikke helt virker gennemtænkt. Den ene er ikke så slem, det er forholdsvis nemt at få genopfyldt sin ammunition, men der er ikke nogen god måde at få ens energi tilbage og det resulterer af og til i tidsslugende grinding, hvilket aldrig er sjovt. Den anden er noget værre, da der er tilføjet en Dark Souls-lignende dødssystem, som kan ødelægge den nostalgiske nydelse for nogen.

Når man dør, mister man alt sit grej og det efterladte lig genopstår som en fjende man skal overkomme for at få ens arsenal tilbage. På papiret kunne det være en god idé, men i praksis er det langt mere frustrerende end det er udfordrende.

Trods småfejl er The Mummy Demastered et udmærket spil, blandt de bedre film-til-spil oplevelser og uden tvivl, er spillet det eneste af værdi efterladt af det døddømte Dark Universe.

Udgiver: WayForward  Udvikler: WayForward  Antal Spillere: 1  Format: Playstation 4, Xbox One, Nintendo Switch, PC  Cirka Spilletid: 4-6 timer

Creator of gagathemovies.dk , writer, lover & hater of movies, games and television...and by the way, this bio is broken!