Anti-Hollywood,  GaGa's Gratuitous Asian Gaming,  Game Review,  Games

Review | Tokyo Jungle

Jeg ved godt, at det måske virker mærkeligt, at der pludselig sniger sig et computerspil ind i denne uge, hvis formål er at hylle film fra hele verden. Men selv med alle de underlige japanske film, som jeg har omtalt i de seneste uger, så ville Playstation Network spillet Tokyo Jungle høste en guldmedalje, hvis der blev afholdt mesterskaber i at være mest japansk (¤ og hvorfor bliver disse mesterskaber ikke afholdt, er det noget som jeg skal starte, hvad fanden sker der?). Det passer perfekt ind i temaet og skiller sig faktisk mere ud fra normen, end de fleste af de film man finder herunder.

Menneskene har ødelagt jorden, som de har de med at gøre og det har endeligt bidt dem i halen og har udryddet hele flokken. Verden ligger øde og det bliver en hård kamp for dominans. 10 år efter menneskelighedens forfald stiger rovdyr, såvel som husdyr, op af fødekæden og alle bliver nød til at forsvare deres eksistens med næb og klør. Så territoriet er kridtet op og kampen for overlevelse kan begynde.

Tokyo Jungle er meget svært at sætte i bås, alene på grund af det faktum, at jeg ikke mener at “post-apokalyptisk-animal-freedom-stealth-survival-horror” er en reel genre. Hvis man skal påtage sig den svære opgave, at beskrive spillets genre, så er Tokyo Jungleen rogue-like som blander elementer fra Metal Gear Solid, dating-simulatorer, insekt-kampspillet Deadly Creatures og weird japansk science fiction. Ja, jeg ved godt, at det rent faktisk stadig ikke forklarer ret meget.

En rogue-like er en genre, der dækker over mange forskellige spil, men den fælles regel er, at ens karakter starter fra bunden og indsamler grej, experience og andet godt på vejen mod det endelige mål. Det gør man selvfølgelig i stort set alle spil, men den store forskel er at hvis man dør, så mister man alt og man må starte helt fra bunden igen. Der er ingen kære mor eller continues, det gælder rent ud sagt at få det bedste ud af hvert eneste sekund, lære af sine fejl og gøre alt for at overleve, hvilket jo unægteligt passer perfekt til Tokyo Jungles tema. I hvert liv skal man overleve omgivelserne, de andre dyr, finde føde og afmærke sit territorium, men hvert dyr lever blot 15 år, så vigtigt af alt skal man finde sig en mage og sætte nye generationer i verden. Udvalget af dyr er stort og tæller alt lige fra små tæppetissere, fede katte og kyllinger til krokodiller, flodheste og ikke mindst dinosaurusser. Spillet forklarer tilstedeværelsen af dinosaurer i historie-delen, endda på en måde der halvvejs mening i dette sindssyge univers.

Spillet er lavet af Sonys JAPANStudio ( i samarbejde med Crispy’s) som er folkene bag nogle af de mest kreative spil på Playstation Network, så som Echochrome, Siren: Blood Curse, The Last Guy, LocoRoco, Patapon og Gravity Push. Deres arbejde er altid nyt, anderledes og spændende, en tendens som videreføres med Tokyo Jungle.

I Japan blev spillet udgivet i butikkerne til fuld pris, men Sony har fornuftigt nok valgt at ændre det i vesten og har i stedet lagt det op på de elektroniske hylder til en kølig hundredemand. For selv om jeg syntes at Tokyo Jungle er fremragende, ville jeg have ret svært ved at anbefale det, hvis man skulle gå ned til den lokale spilpusher og betale 500 kroner. Der er enkelte dele af spillet som bliver solgt som små udvidelsespakker, men de er ganske valgfrie og det ændre ikke på, at der er masser af kugleskør variation til billige penge.

Hvad kan man lære om det pågældende land? Ens husdyr venter blot på, at det bliver deres tur.

Hvad kan Hollywood lære? Homeward Bound + survival horror + madness = giv mig mine forfatter-penge, nu!

Udgiver: Sony Entertainment  Studie: JAPANstudio, Crispy’s  Format: Playstation 3  Antal Spillere: 1-2 (singleplayer + co-op)  Cirka Spilletid: 10-30 timer

Creator of gagathemovies.dk , writer, lover & hater of movies, games and television...and by the way, this bio is broken!

Got Something to Say?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.