Game of the Year 2010
Runners up: Assassin’s Creed: Brotherhood, Enslaved, Battlefield: Bad Company 2 og Darksiders
Det koster flere og flere penge at lave de store spil til konsollerne, så det er kun logisk at mange studier skifter fra eksklusive titler og går multiplatform, for at få så meget som muligt tilbage fra deres investering. Der er færre af de største og bedste spil hvert år, der kun udkommer til en konsol, det kan simpelthen ikke betale sig. Spil som Mass Effect, Resident Evil, Metal Gear og Final Fantasy er ikke længere eksklusive. Det er næsten en undtagelse når det sker, eksempelvis var det uforståeligt at Ubisoft valgte kun at udgive det nye Splinter Cell til Xboxen. 2010 var et rigtigt stærkt år for multiplatform titler.
Da Ubisoft først annoncerede Assassin’s Creed: Brotherhood, solgte de det alene på den nytilkomne multiplayerdel og det virkede som om at man ikke skulle forvente meget single-player content eller for den sags skyld en forsættelse af historien fra Assassin’s Creed II. Det kunne dog ikke være mere forkert. Ja, spillet har nu multiplayer, men der er samtidig en singleplayerdel af omtrent samme størrelse som toerens. Historien bliver ført videre over de 20-25 timer det tager at gennemføre spillet og er en uundværlig sten på vejen til Assassin’s Creed 3. Ubisoft har samtidig finpudset næsten alle elementer i spillet og tilføjet muligheden for at hyre sine egne lejemordere og slås side om side med dem. Det er et fantastisk spil i sig selv og så er der lagt multiplayer oveni. Et af årets bedste fortællinger får man i Enslaved: Odyssey to the West. Det afbillede en smuk fremtidsverden, var fyldt med karakter og så havde Andy Serkis (Gollum fra Lord of the Rings) stået bag både motion capture og stemmeskuespil. I 2010 så man Medal of Honor vende tilbage og man fik selvfølgelig også et nyt Call of Duty-spil, men årets bedste first person shooter kom allerede tilbage i marts med udgivelsen af Dices Battlefield: Bad Company 2. Man havde fantastisk kontrol, evnen til at destruere alle bygninger der kom i vejen og så var spillets multiplayer bygget lige så meget på samarbejde og strategi som det var på død og ødelæggelse. Det var en af årets bedste co-op oplevelser at samles i en squad af fire og arbejde sig frem mod frontlinjen. Allerede i starten af januar udkom en af årets største overraskelser i form af THQ/Vigel Games’ Darksiders. Det blev afskrevet af mange som “bare et voksent Zelda-spil” og det er det også, men hvor mange har man af dem? Ingen og der er ingen sandsynlighed for at Nintendo tager sig sammen og lavet et, så det var derfor befriende at få et spil som Darksiders. Der blev lånt fra en masse andre spil, men det hele blev samlet på yderst kompetent vis og så havde det Joe Madureiras flotte art style. Der er skam intet galt med en voksen og brutal Zelda-klon, jeg siger mange tak.
Det er dog svært at overgå Rockstar Games, selv i et år hvor der ikke kommer noget Grand Theft Auto. Det absolut bedste multiplatformspil i 2010 var Rockstars episke western Red Dead Redemption. De genoplivede deres gamle spil, Red Dead Revolver, og bragte det op på nutidens konsoller på en så gennemført måde, at det nærmer sig perfektion. Rockstar tilføjede deres velkendte gode historier, karakterer og detaljegrad til en kæmpe western verden med oceaner af muligheder. Der var simpelthen så meget at lave, at det næsten var overrumplende og det er uden tvivl det spil jeg har brugt mest tid på i 2010. Det er også et spil der skal gennemføres, da slutningen er en af de bedste spilslutninger nogensinde. Desuden havde spillet en stor multiplayerdel, co-op og et fantastisk soundtrack. Spil af denne kvalitet får man bare ikke mange af, så man skal nyde det når man gør.