Game Review,  Games

Review | Jedi: Fallen Order

A long time ago in a galaxy far far away… Nathan Drake er en jedi og Dark Souls spilles med et lyssværd.

Faste læsere af siden (jeg ved godt at det er lidt svært at være fast læser, når der var en periode på halvandet år hvor jeg ikke skrev noget) vil vide, at jeg er ved at være godt og grundigt træt af Star Wars. Jo jo, flere af de nyeste har da været gode og flotte film, men der har bare været så meget af det siden Disney overtog rettighederne. Denne overeksponering gjorde at jeg oprindeligt sprang over Jedi: Fallen Order ved udgivelsen, men efter jeg nu har spillet det igennem er det tydeligt, at det var en fejl.

This is bat country (image credit: Respawn Entertainment)

På overfladen virker det som om man bare har taget de bedste og mest populære elementer fra andre spil, skrevet Star Wars på pakken og sendt det ud til horderne af frådende fans.

Action-adventure ala Uncharted eller Tomb Raider, hvor man udforsker spændende verdener og klatre rundt på alt hvad man kan komme i nærheden af, er selvfølgelig til stede og danner grundlaget for gameplay. Det strategiske og ofte straffende kampsystem fra Dark Souls, hvor man risikerer at miste alt hvis man dummer sig, er også blandt ind som det er i mange andre spil siden den formular blev populær, men det vigtige er at det hele har en markant Star Wars flavor.

Det blev tydeligt fra første gang man befandt sig i en mørk hule og man løfter ens lyssværd op over hovedet for at belyse sine omgivelser, det virker måske som en ligegyldig lille ting, men det er disse detaljer som rent faktisk gør spillet anderledes.

A brave new world (image credit: Respawn Entertainment)

Respawn havde allerede ret godt styr på bevægelse i det fremragende Titanfall 2 og det bygger de videre på her, så selvfølgelig kan man løbe på væggene og det hele føltes dynamisk, men nu har man også fancy force powers at lege med.

Det er nervepirrende at kaste sig ud fra afgrundens kant, i sidste sekund at lave et force pull på et ræb og svinge sig i sikkerhed. Det er å så tilfredsstillende at bruge et force push til tyre op til flere fjender ud over selv samme afgrund og man føler sig utroligt dominerende når ens lyssværd glider upåvirket igennem den ene stormtrooper efter den anden. Men så hurtigt som spillet får en til at føle sig kraftfuld (¤ sjov joke ellers), tages det væk i snuptag, hvis man tror man bare kan buttonmashe sig igennem det hele.

Historien i Jedi: Fallen Order er spændende og velfortalt med interessante karakterer, uudforskede planeter og intense konflikter, uden at spillet behøver at fodre os med samme folk og de samme situationer vi har set så mange gange før. Det er sådan noget jeg har savnet fra Star Wars universet.

Det er præsenteret med flotte og yderst forskellige landskaber, kreative monsterdesigns og fremragende motion capture.

Når man møder op til fest i samme outfit (image credit: Respawn Entertainment)

Nu skal denne anmeldelse ikke forsvinde helt i ros og positive tanker, for spillet er desværre også overraskende rå i kanten. Hvor Naughty Dog nyder nærmest uendelig tid og budget til at polere og finpudse et nyt Uncharted, så virker det lidt som at EA har presset en lettere uopnåelig deadline ned over Respawn.

Der er overraskende mange bugs og glitches i forhold til hvad man burde kunne forvente af så stor en titel og det er endda efter et halvt år af patches og fixes. Textures popper ind, AI’en har nogle gange svært ved at finde ud af hvor man er og til tider falder man simpelthen bare igennem verdenen. Det er på ingen måde acceptabelt, men heldigvis er det ikke nok til at ødelægge oplevelsen.

Udgiver: Electronic Arts Udvikler: Respawn Entertainment Antal spillere: 1 Format: Playstation 4 (pro version anmeldt), Xbox One, PC Cirka spilletid: 22-25 timer.

Creator of gagathemovies.dk , writer, lover & hater of movies, games and television...and by the way, this bio is broken!

Got Something to Say?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.