Games of the Year: Best Audio Presentation
Hvis man i løbet af året havde fortalt mig, at når vi kommer til Game of the Year, så ville jeg forbigå både Dooms brutale soundtrack, den ubegribelige trykkende atmosfære i Inside, de fremragende voice-actors i Uncharted 4 og Chris Remo’s bevægende score i Firewatch til en på-det-tidspunkt ikke-eksisterende lydkategori, så ville jeg nok have kigget uforstående på personen, kaldet dem crazy og løbet skrigende ind i natten. Det er dog nøjagtigt det som sker nu (altså ikke det der med skrigende ind i natten, det er først senere, men resten) fordi Oxenfree formår noget helt unikt og specielt som de fleste spil end ikke engang forsøger.
Nightschool Studios har skabt et karakterbaseret adventure-spil, hvor alt dialog ringer 100% naturlig, overbevisende og flydende, i modsætning til langt størstedelen af film og spil, så virker samtalerne jordnære og vedkommende, selv om man selv vælger hvad der bliver sagt. Med toneskift, nervøs stammen og diverse afbrydelser, så virker Oxenfree’s talte ord som noget man kunne have med sine egne venner og det giver mediet en helt ny styrke. Det er selvfølgelig heldig nok, nu når spillet er bygget op omkring denne dialog, men den resterende lydside, den krybende uhygge, de subtile sci-fi elementer fungerer lige så fremragende. Det er et spil som flere burde opleve, selv hvis man ikke er specielt interesseret i computerspil.
Runners-Up: Doom, Inside, Uncharted 4, Firewatch